geng blog

Monday, October 31, 2011

AL-FATIHAH

AL-FATIHAH  BUAT ALLAHYARHAM YUSMAN BIN RAHIM
frames

30hb Oktober 2011 tarikh pemergian seorang insan yang aku sayang (sepupu) .
kami membesar bersama-sama...cuma bila kami sudah meningkat dewasa masing2 jarang berjumpa.
dari kecik kami bersama....duduk umah atuk...

tarikh ini dia pergi meninggalkan kami semua....kesedihan memg x dapat kami sembunyikan...
Walau kami redha dengan pemergiamya..namun masih ade yang tersirat di hati ni.....

Syukur sangat2 bila kami diberi peluang berjumpa sebelum dia pergi........
seminggu sebelum dia pergi aku pergi menjengguk dia .....memang hati ni sayu bila tengok dia....

Dia sempat bercakap dengan mak  yang dia x sempat nak sampai hujung tahun ni....tapi kami semua memberikan kata2 semangat untuk dia supaya dia tabah dan sabar..... dia mendiamkan diri
sebelum balik aku sempat juga bercakap sambil aku pegang pipi dia supaya ingatkan Allah ape yang dia rasa sekarang ni ujian dari Nya..Dia cuma menganggukkan kepala...

Tengahari semalam adik dia talipon suruh datang tengok dia sebab dia da lain macam je...
x sempat aku nk jamah makan tengahari...terus aku bersiap2 pergi ke rumah dia.....
bagitau mak suruh ke sana juga......

Sampai umah dia terus g tengok dia...keadaan dia memang tak ada perubahan dari haritu...
x lama aku sampai ...mak,ema,pak itam dan pak ngah sampai......mak uteh cakap tengahri td dia da mintak maaf atas semua kesalahan dia...lagi dia cakap dia da nak pergi takut x sempat nk mintak maaf......

lebih kurang 3 jam kami berada di sana.....akhirnya dia nazak dan menghembuskan nafas terakhir di hadapan kami......semua adik beradik (ipar2 dia), mak dia, pak itam, mak dan aku ada disisi dia....
kalimah Allah x putus2 aku dan mak bisik ke telinga dia.....
lebih kurang jam 5.25 petang dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya....
Jenazahnya selamat dikebumikan pada malam itu juga....

Semoga rohnye dicucuri rahmat...doa dari Along untuk Allahyarham Yusman bin Rahim Semoga dia ditempatkan di kalangan orang yang diberkati Allah....

Friday, October 28, 2011

MARAH........

DENDAM.........

SAKIT HATI........

BENCI...........

itulah yang aku rasa sekarang ni.......
hati manusia yang lemah ni penuh dengan amarah ......
 Ya Allah berikanlah petunjuk Mu kepada mereka2 yg ingkar dan jahil......

Wednesday, October 26, 2011

SELAMAT HARI JADI MAK.....



26hb Oktober 1950 adalah hari lahir mak yang tersayang....

hari ni genap umur mak 61 tahun.....syukur ke hadrat Illahi kerana mak dikurniakan kesihatan yang baik.
 along doakan semoga mak sihat selamanya dan dikurniakan kesejahteraan dunia dan akhirat.

SEMOGA KITA SEMUA BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT...AMINNNN

Monday, October 17, 2011

petir

LEBIH BAIK DUDUK RUMAH DENGAR SUARA IBU YANG MACAM PETIR
DARIPADA ANDA DISAMBAR PETIR..........

hehehhehehe...gelak sendiri dengar iklan kt radio hotfm ni.........

tapi ada betul jugak kan.....

Saturday, October 15, 2011

aku maafkan kamu

Aku minta maaf di atas segala perbuatanku
Ternyata kamu lebih suci
Dari apa yang kubayangkan
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak…

Aku maafkan kamu…
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku…
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku…

Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Ingkar serasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan…
Aku maafkan kamu…
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku…
Maafkan kamu…
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku..

Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Mari ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya…

Saturday, October 8, 2011

BINATANG PON X BODOH MCM DIA NI.....

Bayi 23 hari diliwat bapa

Oleh Mohd Firdaus Ibrahim dan Muhaamad Hafis Nawawi
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
GOMBAK: Berang isteri dalam pantang enggan melayan kehendak seksualnya, seorang lelaki berusia 28 tahun bagaikan dirasuk syaitan apabila sanggup meliwat bayi lelakinya berusia 23 hari di dalam bilik di rumahnya di Taman Sunway, Batu Caves, di sini, kelmarin.
Lebih kejam apabila tangisan bayi malang yang menahan kesakitan itu langsung tidak diendahkan si bapa durjana, sebaliknya dia menjadi lebih rakus dengan bertindak menutup mulut anaknya itu menggunakan tangan dengan kuat, sekali gus menambah derita si kecil.
Bapa yang kejam itu berbuat demikian untuk mengelakkan tangisan bayi malang itu didengari isterinya yang ketika kejadian dilaporkan sedang berehat di ruang tamu rumah.

Sumber polis berkata, tindakan keji dan kejam itu hanya disedari ibu mangsa berusia 39 tahun kira-kira jam 4 petang apabila melihat mangsa tidak bermaya ketika mahu memandikannya.


“Si ibu terkejut apabila melihat bahagian mulut mangsa lebam. Pemeriksaan wanita itu kemudian mendapati bahagian dubur mangsa turut cedera.




bila baca je berita ni aku rasa macam nak bunuh je bapak baby ni klau dia ade depan mata aku.........ape bodoh sgt idup dia ni....betol2 BINATANG lah dia ni........nak bagi gelaran ape pon aku x tau nak bagi kat si BINATANG ni......
bodoh...banggang.....
lebih baik mati dari hidup lah dia ni........
bini kau kan ade.....



WALIMATULURUS.....

smlm ujan lebat mencurah..dengan petir dan kilat sabung menyabng.....tersentak bila petir yg paling kuat .....serta merta log out dari tenet...kang rentung pulak pc ni....hehehhehe

ape yg aku fikir.. sabtu ade rewang...jiran buat kenduri kawen......ahad adelah majlis kemuncaknye.....
klau ujan berterusan mcm ni mau kuyup aku sebab aku kendarat kat majlis tu.....pehhhhhh...klau buat kt dewan selamat lah tp majlis ni buat kt umah...khemah...aduhhhhhhh..aku da bayangkan mcmane keadaannya....

pagi sabtu...alhamdulillah...cuaca cerah..mentari pon dah keluar.....harap2 akan berterusan smpai ahad.......abis majls nk ujan.....ujanlah  tak ape......sian tuan rumah.......lgpon sian gak kt tetamu yg nak datang.....x selesa nanti.

apepon.....ujan ke tidak ke...majlis tu tetap akan berjalan.....dan aku tetap akan menjadi kendarat yang setia....hehehheheehh

SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT

SUHAIDAH BINTI DANI DAN PASANGANNYE MOHD HANAFEE BIN ISMAIL

SEMOGA BERKEKALAN HINGGA KE SYURGA......

Monday, October 3, 2011

AIR...OH...AIR

dapat notis dari SAJ HOLDING....simpan air secukupnya yang tertulis dalam notis tu....

org lain dapat dah dekat seminggu notis tu..ntah macamane aku baru dapat tau semalam....pelik jugak.....padahal kerja di pejabat pengurusan yang sepatutnya dapat tau awal benda2 macam ni...hehehehheh
 ni lah gara2 malas nk buka peti surat....semua ade kat situ.......(nak salahkan orang pulak)

malam semalam ade kenduri kat umah jiran....bagi tau lah kat jiran2 yang esok x de air....rupanya ade jugak yang tak tau lagi.....maknanye bukan aku sorang lah yg lmbat dapat info...hahhahhaha

balik dari kenduri cuci baju.....yelah esok x de air....dekat kol 12 baru tido.....menggila cari tong nak simpan air.....nasib ade tong...habis tong air dalam keta pon amik nak buat simpan air....segala mangkuk n baldi da penuh dengan air...

sebelom tidor pesan kat ank bujang yg nk g kje bangun cepat mandi awal2 nanti x de air....siap cakap kat dia air tutup kol 8.00 pagi....

pelik jugak kata air tutup kam 8 pagi tp sampai kol 9 masih ade lagi....dlm hati (agaknye x jadi tutup kot).....
sampai ofis bukak paip .......masih ade air lagi......

sambil duduk tunggu penduduk datang bayar maintenance fees belek2 lah notis SAJ tu........

MAK AIII SALAH BACA .....

GANGGUAN BERMULA DARI JAM 10.00 PAGI HINGGA 6.00 PETANG

hahahahahhaha......malu gak sebab da bagitau kat jiran yang gangguan tu mula jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam.......MEMANDAI JE........
Orang Peminat Rahsia