Wednesday, September 30, 2020

Kisah si bulus


πŸ‘† ni ateh meow jantan
kucing kutip dari belakang blok 
jenuh jgak la nak menangkap dia ni dulu.... istimewanya dia ni juling 😍😍
garang gile...takot dengan orang..maklumla ibu dia sgt pandai sembunyikan ank ..da beso baru tayang kat orang. Bela la sampai beso. Sampai masa dia nak cari awek, mulalah mayap ke luar tak reti nak balik. masa ni tak terdedah sangat ngn pemandulan kucing lagi. so... bior je lah dia mayap. Lama jgak la dia mereban kat luar..mayap2 samapai blok sebelah. Ajak balik tak nak...kadang2 je balik. sampai 1 masa carik dia tak ada kat tempat yang dia selalu lepak.....cari2 pon tak ada. tak lama lepas tu ada sorg auntie yang memg hari2 bagi makan meow bawah blok dia bagitau ateh da mati kena langgar kereta....😭😭😭😭😭😭😭
 meleleh2 lah aio mato....auntie tu kata dia da tanamkan..say thank u kat auntie tu...tp sedih gile masa tu

 Titam.... jantan jugak
kutip jugak.....manja sesangat
debab mcmtu duduk atas perut mengah jgak la mak ko ni...tapi sayang punye pasal tahan je la kan.
Dia ni da bela sampai beso demok mcmtu....1 malam dia jatuhkan barang dari atas gobok (almari) org joho memg panggil gobok😸😸😸😸
pecah berderai tengah2 malam.... tak sedo encik laki marahla...ingat kan dia tak rasa apa2...rupenya dia merajuk ....huhuhu...esoknya dia trus tak balik....sedih la weyyyyyyy
korg yang ada bela meow mesti tau kan yg meow ni ada naluri jgak. Pelik tapi itulah hakikat.
hilang lah si titam sampai ke harini....mak sayang ko tau

πŸ‘ˆ ni pulak chichik...datang rumah (actualy bukan sampai rumah) tapi dia panjat tembok dekat koridor ..masa tu umo dia dalam 2 bulan ....mengeow ..bising mnecari ibu rasanya. dia mungkin tersesat tak tau jalan balik. nak dijadikan cerita dia pi panjat koridor umah cina sebelah tangga ...agknya nyonya tu memg tak suke kucing dia pi tolak budak ni jatuh kebawah....korang bayangkan dia jatuh dari tingkat 2....berderau beb darah sebab jadi depan mata dan tak sempat nk cakap ape pon. Menyumpah jgak la masa tu...dalam ati je😰😰😰
cepat2 turun bawah tengok dia ok ke tak...penyudahnya amik trus bela...Alhamdulillah sampai sekarang masih menetap kat umah. Dah ada anak & bercucuπŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†. Pernah kena jaundice masa umo dia belum setahun...jenuh gak nak merawat...... pokai mak ngn akk ko tau tak.

budak πŸ‘† tu jumpa dalam enjin keta nyonya bawah umah..
kecik jgak masa amik tu..garang bebeno masa tu...Didi nama nya..jantan....
sampai sekarang masih ada dan sihat gamaknya..makan cukup ye tak.. mak ko sayang ko tau tak

gegirl sebelah ni special sangat. tetiba muncul depan pago tak tau dari mana ...dengan badan berkurap..umo sama mcam chichik dlm 2 - 3 bulan. Sedaya mak ko lumur minyak gamat kat badan ngan kepala...masa tu meow tak banyak sgt kat umah so...amik je la yang da datang. Mimi nama diberi....muka memg tak friendly langsung. sejenis yang tak suke kena pegang sangat...dia buat hal dia je .....da beso sikit....bawak g vet ingat nak mandulkan...tiber doc kata dia bunting...terkejut beruk mak ko....hahaha..ntah bila la jadinye. Dia ni jenis bulu panjang..lembut..doc kata baka DSH -domestic short hair....badan pendek je...
makin hari makin sayang gile kat dia....yg lain tu sayang jgak tau.
tahun 2020 ni ntah hape le yang dia rasa...tiber nak main kat bawah blok...sebenarnya dia ni sejak amik memg tak pernah turun tanah. klau dukung tengok kan kat bawah takut kemain. bermula dok tinjau2 depan tangga...sikit2 dia mula turun bawah....tapi masa tu dia pandai je balik...sampai time dia akan balik umah...lately ni dia macam da kena mandrem ...bila turun tak nak naik..bila dukung bawak naik dia punye berleter ...bebel2 tak nak naik. sampai 1 masa dia marah sangat agaknya bila naik asik kena kurung...ntah mcmane bila pintu terbukak dia keluar & sampai ke harini tak dapat dikesan.....😭😭😭😭😭menangis tak berlagu mak ko




pic atas tu namanya tiger...perghhhhh seram seh nama...
bela dari kecik jugak. tapi dia ni kuat merayap..tak sempat nak sunatkan. Jadi samseng jalanan . tak reti nak balik rumah. merayap je nak luaskan kuasa katanye...hahaha. tu gambo latest la ..da bertahun tak balik tetiba rajin pulak balik. rupenya balik bawak sakit yang di tanggung. tak pasti sakit ape..sebab memg tak sempat nak bawak g vet. balik pon dengan badan yang penuh kurap...mungkin sebab tak jaga masa kat luar. tapi mak ko ni usahakan jgak letak ubat yang ada kat umah....bagi ubat makan...sapu...mandikan....lepas tu elok sikit la badan dia...bulu pon da tumbuh semula...
rupanya dia balik nak tunjuk muka je kat kita......tak berapa lama lepas tu dia keluar merayap..ingat macam biasa la..nanti2 dia balik la makan....rupenya dapat tau dari jiran sebelah kata dia mati kat bawah tangga....Allahu... dia tak nak mati depan mata kita....tapi dapat la tanam dia...sian tiger

 
Oren πŸ‘‡tu pulak citernya...jumpa kat tempat parking ..kecik jgak. Terpisah dari ibu. dok sekor2 bawah keta ketakutan. Bimbang kena langgar dek keta...motor yang lalu lalang angkutjgak la bawak balik. Menanya jgak la kat jiran2 blok sebelah..kot2 ada yg ilang ank kucing...ada rupenya...tapi dorg tak nak     amik dia...ko rasa????? mak ko amik jgak la bela sampai le sekarang 
Tod namanya sebab ekornye kontot....😜😜😜😜



yang ni momot...betina..stray kat bawah blok...kesian sangat dengan dia ni...tiap kali beranak..anak bersepah n tak tau nak jaga...anak² dia semua tak idop. Last dia beranak ntah kat mana..pandai plk bawak balik umah mak ko eaa...dia angkut 2 ketul ank dia letak atas gobok kasut. Pening btol mak ko ni tau tak. Anak sekor itam legam..sekor bulu mcm dia. Lat berapa ari ank yg itam mati...tinggal la sekor. Dek kesian sgt kat si momot ni..tak nak dia beranak sepah² lagi aku sunatkan je.hahhhh skrg tgk badan dia..da mcm buntal....tp lpas sunat ada plk yg amik bela buat harta...😿😿😿😿
Masa bersepah ko tak hirau pon kan..bila da cantik ..gemok ..tiber amik siap pakai kan rantai..ewah² ...sakit plk ati kita...tp takpela kan..sekurang²nya dia tak beranak merata.




πŸ‘†tu la seketol anak momot yg ada...da mak ko sunat kan jgak...pendek kata sape yg dtg n nak duduk umah ni memg kena mandul la kan...klau tak kang memacam hal.
Ank momot ni nama ben....bkn ben amir eaaa
Hahahaha
Sangat dengo kata...suke landing kat kita...manja sangat....badan da macm tong drum. Sayang kat ben.


Pengisian jiwa dengan berbuat baik pada kucing... dari seorang yang tak suka sangat dengan kucing...sekarang bole jadi orang yang amat sayang dengan makhluk Allah ni...
Allah Maha Kaya

terima kasih pada yang sudi membaca
😍😍😍😍😍













 

Wednesday, January 29, 2020

Maaf kan mak

Yang ni nama sara....kawan dari grup meow bagi..sebab orang buang dia...dok sekor2 xde ibu...kami ni pecinta kucing akan rasa risau bila ank2 meow bersepah kat luar...macam2 takot ada..takot kena langgar..takot kena tendang dek orang² yang tak sukekan kucing ni...sebab tu lah dia diiklankan dlam grup..kot² ada yang sudi nak amik. Dengan tak fikir panjang bgtau kawan tu surh hantar je pada aku. Bermula lah misi menjaga baby meow yang takde ibu. Dek kerana dia ni da pandai makan..tak lah susah sangat nak jaga. Tinggalkan dia kat opis..maka jadilah anak angkat aku. Sara nama diberi...manja sungguh ..hati mula jatuh cinta..sangat² cinta...keletah..kerenah  panjat memanjat sampai ke kepala...sayang punya pasal..lantak ko la nak.😻😻😻😻
Dia punya buas...pandai da keluar masuk ikot pintu..da macam jantan..


Sampailah 1 pagi..😿😿😿 pagi yang tak akan aku lupakan...
Bila nampak je kereta aku sampai dia da terkedek² kejar nak dapatkan aku..memang rutin dia klau aku sampai mesti amik dia masuk kereta dulu pastu baru parking...tapi haritu aku x amik dia...ada orang halau dia ke tepi..aku pon masuk parking...masa nak betulkan parking aku tak sedar rupenya dia kejar kereta aku..aku tak nampak..dan....masih terbayang segala²nya. Kesal yang teramat masih menyelubungi diri..pedih rasa setiap kali terkenang kan dia..dan setiap kali bila tengok gambar² dia.maafkan mak sara... 

Berita kehilangan sara aku kongsikan dengan kawan² grup kucing...semua bersimpati...maklumlah hanya kita² je tau betapa sedih bila kehilangan yang tersayang. Sorang kawan ni kebetulan terjumpa sekor yang seiras dengan sara..dia tanya nak tak....korang rasa ape yang aku jawab...mestila nakkk . Bersusah payah kawan tu menghantar si dia dari pontian...terima kasih ye. Anje nama diberi. Manja sama macam sara..tapi anje besar sikit dari sara....anje pon duduk kat opis jugak..sebab kat rumah da berbelas² ank bulus ada  ...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰
Sampai cukup umur dia bawak ke vet untuk di kembirikan.

Selang seminggu lepas dimandulkan anje hilang tak balik. Alamakkkk hati da tak tentu arah...carik keliling tak jumpa. Sampai berhari² anje tak balik..pasrah dan redha je la ...sampai 1 hari ada auntie bgtau minggu lepas ada kucing hitam kena langgar depan opis. Opis berhadapan dengan main road...😭😭😭😭😭😭 berjurai lagi air mata...maafkan mak anje

Baru² ni jumpa pulak budak ni..kat sebelah opis..meraung² carik mak dia. Tanya kat auntie sebelah tu sape punya..dia kata tak tau...cakap kat dia saya mau ..dia kata lu angkat lah....dapat lagi anak angkat baru..sebemarnya da ramai pon ank angkat bulus ni....sebab dia ni saling tak tumpah macam sara...hati rerus terpikat...cinta oansang pertama😻😻😻😻 comel sangat..baya² sara masa amik dia dulu. Agaknya spesis corak ni memang manja ya amat.

yang ni pulak aku panggil adeq


Adeq ni pon umur tak panjang. Agaknya dia masih perlukan susu ibu dia sepenuhnya sedangkan aku cuma bagi susu tepung je..mestilah tak sama kan. Tapi tak ada tanda-tanda sakit pon tetiba dia moody dan lembik...sedih kan. Akhirnya Adeq pergi juga

Semua da tinggalkan aku huhuhu
tapi tak ada istilah serik nak bela kucing. Lagilah kucing jalanan... kesian tengok mereka tiada tempat berteduh. Sekurang-kurangnya bila kita amik dan jaga dia walaupon umur dia tak panjang ..mereka tak akan mati tanpa kubur.
Kita pon berusaha untuk jaga mereka ...selebihnya kita berserah pada Allah dan redhakan je.
IN SHAA ALLAH

Monday, January 13, 2020

MISI GENG MEREBAN ...PART 1

Perancangan selamba ..sebab dah lama merancang tapi tak menjadi je...akhirnya bermulalah misi mencari penyedap tekak...ke melaka kita

menuju melaka jalan-jalan cari makan katanya ..bermula kat klebang




ke masjid selat



Add caption
Santapan akhir sebelum balik jb..asam pedas semestinya..

Ok..bai melaka
Lpas ni geng mereban nak jelajah tempat lain  plak ye


Thursday, January 2, 2020

ASSALAMUALAIKUM WBT

Salam dua ribu dua puluh....
Memori dua ribu sembilan belas kita simpan menjadi kenangan yang terindah
 
Doa dan harapan agar tahun-tahun mendatang menjadikan asbab buat aku menjadi insan yang lebih baik dari hari-hari sebelum ini.

Menjadi insan yang boleh membahagiakan dan memberi manfaat kepada orang-orang sekeliling..
tak semudah menyusun ayat ek....In Shaa Allah akan aku cuba selagi daya...selagi hayat di kandung badan. (kemain ek azam) Takde angan-angan mcmane nak jadi kenyataan kan..hehehe

Semoga diberi hidayah dan di berkati kehidupan dunia dan akhirat






Syukur ke hadrat Allah dengan segala nikmat yang diberi

❤❤❤❤

Saturday, November 17, 2018

My little sara



Bermula 3hb september 2018
Perkenalan dan jalinan kasih berputik

Terima kasih wahida kerana temukan kami
Sanggup menghantar comel pada kita..mak baru comel
Sara nama diberi sempena nama tempat dia dijumpa..(Taman Damansara Alif)



Comel kan...jangka umur dia mungkin masuk 2 bulan. Tak banyak kerenah senang je nak jaga dia..


Suka dipeluk..dibelai..manja beria ...sian tak cukup kasih ibu



Tido pon atas dada...panjat memanjat memang kerja dia..aktif sesangat




 Dok menung..mikir ape nak buat lepas ni...hehehe





😍😍😍😍😍😍



😽😽😽😽😽😽😽

πŸ’•πŸ’•πŸ’•πŸ’•πŸ’•πŸ’•πŸ’•




Tapi...sekarang sara da tak ada...😭😭😭😭😭
Akibat kecuaian diri sendiri
Maafkan mak sara
15hb November sara pergi dalam pelukan mak..kesal sangat sebab mak cuai...mak tak amik sara masuk kereta..sampai mak sendiri yang terlanggar sara...Allahuakbar..berdosa sangat rasanya pada si comel ni..sehingga entri ni di tulis masih terbayang segalanya masa kejadian tu....
Sara sangat istimewa diantara semua bulus-bulus yang mak ada...sangat istimewa
Maafkan mak sara

Monday, November 12, 2018

12 Nov
Alhamdulillah masih diberi kesempatan  menikmati kehidupan yang mungkin kita tak tau bila akhirnye.

Bertambah usia ko maklong...
Semoga diberi Hidayah yang berpanjangan dari Allah
Walaupon kita alpa dan sering melakukan berbagai kesalahan....Dia maha pengampun lagi maha mengetahui

49 weiii
ALHAMDULILLAH
Di kelilingi semua yang tersayang

Terima kasih mak
Terima kasih bak
 Tak terbalas segalanya
Tak mampu nak jadi anak yang terbaik
Along cuba...

Terima kasih buat semua yang di sayang
Suami tercinta
Anak2 permata hati
Menantu n bakal2 menantu
Adik2 kesayangan
Ank buah 3 ketul tu..😍😍😍😍
Harta dunia akhirat

Tak leh lupa ni...geng-geng sdary
😘😘😘 korang semua memg best
Tapi sory la kekadang aku ni memg kaso segalanya
Harap korang x simpan dalam ati...raye mintak mahap eaa

Semoga semua kita diberkati Allah dunia sampai akhirat

SYUKUR