Wednesday, January 29, 2020

Maaf kan mak

Yang ni nama sara....kawan dari grup meow bagi..sebab orang buang dia...dok sekor2 xde ibu...kami ni pecinta kucing akan rasa risau bila ank2 meow bersepah kat luar...macam2 takot ada..takot kena langgar..takot kena tendang dek orang² yang tak sukekan kucing ni...sebab tu lah dia diiklankan dlam grup..kot² ada yang sudi nak amik. Dengan tak fikir panjang bgtau kawan tu surh hantar je pada aku. Bermula lah misi menjaga baby meow yang takde ibu. Dek kerana dia ni da pandai makan..tak lah susah sangat nak jaga. Tinggalkan dia kat opis..maka jadilah anak angkat aku. Sara nama diberi...manja sungguh ..hati mula jatuh cinta..sangat² cinta...keletah..kerenah  panjat memanjat sampai ke kepala...sayang punya pasal..lantak ko la nak.😻😻😻😻
Dia punya buas...pandai da keluar masuk ikot pintu..da macam jantan..


Sampailah 1 pagi..😿😿😿 pagi yang tak akan aku lupakan...
Bila nampak je kereta aku sampai dia da terkedek² kejar nak dapatkan aku..memang rutin dia klau aku sampai mesti amik dia masuk kereta dulu pastu baru parking...tapi haritu aku x amik dia...ada orang halau dia ke tepi..aku pon masuk parking...masa nak betulkan parking aku tak sedar rupenya dia kejar kereta aku..aku tak nampak..dan....masih terbayang segala²nya. Kesal yang teramat masih menyelubungi diri..pedih rasa setiap kali terkenang kan dia..dan setiap kali bila tengok gambar² dia.maafkan mak sara... 

Berita kehilangan sara aku kongsikan dengan kawan² grup kucing...semua bersimpati...maklumlah hanya kita² je tau betapa sedih bila kehilangan yang tersayang. Sorang kawan ni kebetulan terjumpa sekor yang seiras dengan sara..dia tanya nak tak....korang rasa ape yang aku jawab...mestila nakkk . Bersusah payah kawan tu menghantar si dia dari pontian...terima kasih ye. Anje nama diberi. Manja sama macam sara..tapi anje besar sikit dari sara....anje pon duduk kat opis jugak..sebab kat rumah da berbelas² ank bulus ada  ...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰
Sampai cukup umur dia bawak ke vet untuk di kembirikan.

Selang seminggu lepas dimandulkan anje hilang tak balik. Alamakkkk hati da tak tentu arah...carik keliling tak jumpa. Sampai berhari² anje tak balik..pasrah dan redha je la ...sampai 1 hari ada auntie bgtau minggu lepas ada kucing hitam kena langgar depan opis. Opis berhadapan dengan main road...😭😭😭😭😭😭 berjurai lagi air mata...maafkan mak anje

Baru² ni jumpa pulak budak ni..kat sebelah opis..meraung² carik mak dia. Tanya kat auntie sebelah tu sape punya..dia kata tak tau...cakap kat dia saya mau ..dia kata lu angkat lah....dapat lagi anak angkat baru..sebemarnya da ramai pon ank angkat bulus ni....sebab dia ni saling tak tumpah macam sara...hati rerus terpikat...cinta oansang pertama😻😻😻😻 comel sangat..baya² sara masa amik dia dulu. Agaknya spesis corak ni memang manja ya amat.

yang ni pulak aku panggil adeq


Adeq ni pon umur tak panjang. Agaknya dia masih perlukan susu ibu dia sepenuhnya sedangkan aku cuma bagi susu tepung je..mestilah tak sama kan. Tapi tak ada tanda-tanda sakit pon tetiba dia moody dan lembik...sedih kan. Akhirnya Adeq pergi juga

Semua da tinggalkan aku huhuhu
tapi tak ada istilah serik nak bela kucing. Lagilah kucing jalanan... kesian tengok mereka tiada tempat berteduh. Sekurang-kurangnya bila kita amik dan jaga dia walaupon umur dia tak panjang ..mereka tak akan mati tanpa kubur.
Kita pon berusaha untuk jaga mereka ...selebihnya kita berserah pada Allah dan redhakan je.
IN SHAA ALLAH

No comments:

Post a Comment